מיהו קרישנה?

הרי קרישנהקרישנה הינו אלוהים בכבודו ובעצמו, בדמותו הנשגבת מלאת החדווה ומודעת לכל. נכון שאם נבדוק במילון ואפילו בוויקיפדיה נמצא שקרישנה הינו אל בפנתיאון ההודי, אחד מבין רבים. אך כאשר אנו לומדים את הספרות הוֵדית לעומקה אנו מגלים, שהאלים (שמכונים בספרינו אלים-למחצה) הם למעשה מלאכים ומעליהם נמצא אלוהים, אחד, שלא נולד ותמיד היה… קרישנה!

טענה זו מבוססת כבר בפסוק הראשון של השרימד בהאגותם:

"הו אלי, שְׂרי קרישנה, בן וָאסוּדֵוַה, הו אישיות אלוה השורה בכול, משתחווה אני בהוקרה לפניך. הוגה אני באדון העליון שְׂרי קרישנה משום שהוא האמת המוחלטת והסיבה הראשונית לכל סיבות הבריאה, הקיום וההרס של היקומים הנגלים. מודע הוא במישרין ובעקיפין לכל התופעות, והוא בלתי תלוי כיוון שאין סיבה אחרת מעבר לו. זה הוא שהקנה את הידע הוֵדי לליבו של ברהמהג'י, בן הבריאה הראשון. בכוחו, אפילו חכמים דגולים ואלים-למחצה מוטלים לאשליה, כאדם המתבלבל לנוכח החיזיון המתעתע של מים הנראים באש, או של אדמה הנראית על מים. בזכותו בלבד נראים היקומים החומריים, המתגלים ארעית כתוצאה מפעולות גומלין של שלוש מידות הטבע כממשיים, אל-אף שאינם אמיתיים. לכן הוגה אני בו, באדון העליון שְׂרי קרישנה, הקיים לעד במשכן הנשגב, החופשי לעד מן ההצגה המשלה של העולם החומרי. הוגה אני בו כיוון שהוא האמת המוחלטת."

רבות התיאוריות ודברי ההגות השונים על מהותו של האל. האם אלוהים הוא רק אנרגיה, או אור אינסופי? אולי הוא איזשהו רעיון נעלה? האם הוא עיקרון מופשט לחלוטין? האם הוא סבא זקן עם זקן גדול, היושב מעבר לשמיים עם ספר עב כרס ורושם את מעשינו, למען יוכל לשפוט אותנו באחרית הימים?

התפיסה הוֵדית לגבי האלוהות הינה מרתקת. ככל שיורדים יותר למעמקיה מגלים פילוסופיה שלמה ומלאה שאינה ניתנת לסתירה, ומאפשרת למעמיק להתחבר לטבעו העמוק ביותר, לטבע האהבה לאל.

פילוסופיה זו נקראת "אחדות ושוני בו זמניים".  למעשה תפיסה זו מגדירה את האל כאישי ובלתי אישי בו-זמנית. משמע שהאל שורה בכול כאנרגיה בעזרת אונַיו השונים, אך יחד עם זאת הוא גם נפרד מן הכול בדמותו הנשגבת. דוגמתו של בעל עסק הינה מתאימה מאוד בהקשר זה; בעל העסק יושב בביתו או במשרדו אך נוכחותו מורגשת בכל פינה ופינה בתחומי העסק.

"בדמותי הסמויה שורה אני ביקום כולו. כל הישויות נמצאות בי, אולם אני איני בהן. אלא שבו-זמנית, כל הנברא אינו מצוי בי. הבט נא וראה את שפעת יכולתי המיסטית! למרות שאני הוא מקיימן של כל ישויות החיים, ולמרות שאני נמצא בכול, איני חלק מעולם התופעות הזה, שהרי אני הוא מקור הבריאה." (ב.ג. 9.4-5)

כדי לבנות שולחן אני חייב להיות נפרד ממנו. בדומה לכך כדי לבורא את הבריאה האל, המקור שלה, חייב להיות נבדל ממנה. אך יחד עם זאת בדמותו הסמויה הוא שורה ביקום כולו.

הבה ונסביר מסקנה זו יותר לעומק: "אנשי-רוח מלומדים, היודעים את האמת המוחלטת, קוראים למהות חסרת שניות זו ברהמן, פַּרַמָאתְמָא או בְּהַגַוָאן." (בהאג. 1.2.11)

ברהמן, פירושו, הרוח הבלתי אישי השורה בכול.
פַּרַמָאתְמָא פירושו, נשמת-העל היושב בלבה של כל ישות חיה ובכל אטום.
בְּהַגַוָאן פירושו, האל בדמותו האישית והנשגבת.

כלומר, האל שוכן בתוך כל אטום ואטום כנשמת-על, ומחוץ לכל אטום כאנרגיה חסרת ראשית השורה בכול. אך יחד עם זאת הוא גם נפרד מן הכול בדמותו הנצחית, המודעת ומלאת החדווה, הידועה כקרישנה, שפירושו שובה לה כול.

רק אלוהים שובה את לב כל מי שהופך מודע לו.

אלוהים הוא אישיות
שאלה גדולה הנשאלת בקרב הוגים רבים, היא כאמור, האם האל הוא מישהו או משהו? כפי שכבר הבנו הספרות הוֵדית טוענת שגם וגם. אך איזה היבט נעלה יותר, ההיבט האישי או הבלתי אישי? תפיסת האל כבְּהַגַוָאן (דמות) או תפיסת הברהמן  (אנרגיה חסרת ראשית ואחרית)?

"ואני הוא מקור הברהמן הבלתי אישי, שהינו בל אלמוות, בלתי מתכלה ונצחי…" (ב.ג. 14.27)

בבהגווד-גיטה קרישנה אומר שהוא מקור הברהמן, האנרגיה חסרת הראשית השורה בכל. למעשה הספרות הוֵדית מסבירה שזוהר הברהמן הוא רק האור הבוקע מגופו הרוחני של האל. דוגמת השמש מסבירה היטב נושא זה; אור השמש שורה בכול ומאיר את היקום, אך אור זה הינו  רק הקרינה הבוהקת מכדור השמש עצמו. ברור למדי שהשמש היא המקור של אור השמש. בדומה לכך, גם קרישנה הינו המקור של שלל האנרגיות שלו.

אלוהים, קרישנה, הינו האישיות המקורית. כל מה שקיים בנו קיים מהותית גם במקור שלנו. למשל ילד ניחן בתכונות כי גם אביו ניחן בתכונות. כך גם לגבי האל, אנו ניחנים בדמות כי הוא ניחן בה, אנו ניחנים בתכונות ובאישיות הייחודית רק לנו כי גם המקור שלנו, קרישנה, ניחן בתכונות ובאישיות.

אך חשוב מאוד לציין – דמותו של קרישנה אינה מוגבלת כמו שלנו. זוהי דמות רוחנית, שלא נולדה ותמיד הייתה ואינה מוגבלת לזמן ומקום. קרישנה הינו אישיות מיוחדת במינה. הוא הכי יפה, הוא הכי מצחיק, הוא הכי חזק. בנוסף הוא גם החבר הכי טוב, הוא מושא האהבה הכי ראוי, והוא גם יודע הכי לאהוב. הוא שובה את לב כל מי שפוגש בו, והוא מזמין את כולנו לפגוש בו, ראשית כל דרך המדיטציה על שמו.

"למראה האל עומד ממש למולו, דְהְרוּוַה מַהָארָאגַ'ה נסער כולו והשתחווה לפניו בהוקרה. הוא נפל אפיים ארצה כמקל ושקע כליל באהבת אלוהים. שרוי באקסטזה, הוא הביט באישיות אלוה כמו שותה אותו בעיניו, מנשק בפיו את כפות רגלי הלוטוס שלו, ומחבקו בזרועותיו." (בהאג 4.9.3)

הספרות הוֵדית מלאה בדוגמאות על אנשים קדושים רבים שחזו באל בזכות תרגולם בבהקטי-יוגה, ונמלאו בחדווה אינסופית. כמובן שאנו יכולים להטיל ספק. אבל עד שלא ננסה לא נדע בוודאות לעולם.

בהקטי-יוגה, שהינה יוגה של אהבה ומסירות לאל, לברואים ולבריאה, הינה דרך התרגול המומלצת ביותר לתקופה זו. דרך שמובילה לפגישה ישירה עם האל, לחוויה האישית המקנה את חותם ההוכחה, ומעפילה על כל אמונה.

"אלי היקר, הבלתי נולד העליון. יודע אני כי הקיום, אשר מתהווה על-ידי האנרגיה החומרית, מלא כולו במיני חיים שונים, כבעלי-חיים, עצים, ציפורים, זוחלים, אלים-למחצה ובני אדם. ידוע לי גם שאלה מתגלים לעיתים, ולעיתים הינם בלתי נגלים; אך מעולם לא התנסיתי בדמות העילאית שנגלית עכשיו לעיני. עתה הקיץ הקץ על תהליכי התהייה השכלתנית כולם." (בהאג 4.9.13)



מאמרים נוספים מאת רז הנדלר

פעיל בעמותת "יוגה של אהבה". חוקר וכותב על הדתות והזרמים השונים. מחבר הספרים בעקבות הדרך, פנינים שזורות על חוט.

4 תגובות לפוסט "מיהו קרישנה?"

  • מירי אנג'ל:

    וכן דמותו של קרישנה שובת לב.וקל להתחבר אליה.האלוהים אינו זקוק לפנים.או לדמות מסויימת.הריי הוא ישות חסרת ישות וחסרת גבולות.אך המיינד האנושי חייב להשלים קווי מיתאר.חייב התחלה וסוף.כך קל לו להגדיר ולהבין דברים.אז כך אלוהים בחר להתגלות.שנוכל ליקלוט.כי ההבנה של מוחינו מוגבלת להבין דברים שאין להם רצף של זמן ושל מרחב של התחלה ושל סוף.ובתור דמותו של קרישנה הוא נגיש לכול.

    • דמות האל מזמינה ליחסים

      רז:

      שלום מירי,
      אכן כפי שציינת בתגובתך הראשונה גם התנ"ך מצביע על כך שהאל ניחן בדמות, ישנם לא מעט פסוקים המתארים זאת. בתגובתך השנייה דיברת על כך שאלוהים "הוא ישות חסרת ישות וחסרת גבולות." השאלה שאני שואל האם יכול להיות שחסר לאל משהו? האם בכלל ניתן לצרף את שתי המילים הללו "חוסר" ו"אלוהים" יחדיו?

      ישנן שתי גישות, גישה אחת טוענת שמכיוון שאלוהים הוא כל יכול אז הוא מעבר לכל תואר והגדרה. גישה שנייה טוענת שמכיוון שהאל הוא כל יכול אז הוא ניחן באינסוף גבולות, אינסוף תארים וכדומה. אם אלוהים ברא את כל היופי אז האם יתכן שהוא משולל יופי? להגיד שהאל ניחן בדמות יכול להגביל את שלמותו, אך מאידך להגיד שהאל אינו ניחן בכזו גם מגבילה אותו – לחוסר צורה. אם לי יש דמות אז כמובן שגם המקור שלי ניחן בה. כתבת יפה, שההבנה של מוחנו מוגבלת. נכון, לכן אין לנו את היכולת להבין ולתפוס את פילוסופיית האחדות והשוני הבו זמניים. כאמור לפי גישה זו, האל ניחן בדמות ובו זמנית גם לא ניחן בה. גישה זו שבה האל הוא אישי ובלתי אישי בו זמנית היא היחידה שמשאירה את האל שלם וכל יכול והיא גם היחידה שמזמינה אותנו לבוא ולהכיר את האל, לפתח עמו יחסים. כי אנו נמשכים ל"מישהו" ולא ל"משהו". כלומר, אלוהים ללא דמות, אינו כל יכול, אינו שלם והכי גרוע אין באפשרותנו להתחבר אליו. לפי כל דתות העולם, הבריאה הזו נוצרה כדי שנוכל להתחבר לאלוהים, אם אלוהים היה משולל דמות לא הייתה שום סיבה לברוא עולם המזמין אותנו ליחסים עם אותו מקור ראשוני שאין ביכולתנו להתחבר אליו. אלוהים ניחן בדמות נצחית, לפי הספרות הוֵדית היא המקור של ההיבט הבלתי אישי, אך חשוב לזכור שדמותו של האל רוחנית היא ובלתי מוגבלת.

  • מימבט יהודי

    מירי אנג'ל:

    גם ביהדות בספר בראשית ,שמסופר על בריאת האדם רשום שהאדם ניברא בצלם ובדמות האלוהים.כך שיש רמז לכך שיש דמות לאלוהים.ועוד כתוב "אלוהים" שזה ברבים ,ואז "אחד",כי האלוהים שכמובן הוא אחד ואחדות של כל הבריאה והברואים,וב"אלוהים" כולל את המלאכים שהם השליחים של אלוהים ,שלהם ודאי יש דמות רוחנית ובעלי צורה. אלוהים הוא בכל אז הוא רבים ואחד גם יחד,אך גם מעיבר להכל ונעלה מהכל שהרי ה"דרמה" שעסוקים בה כל הברואים,היא אשליה של החומר ושל האיגו של העולם החומרי.והאלוהים, המודעות הנעלה היא לא מושפעת מיכך,היא מעיבר לה.וכן הרי אין זמן ומרחב במימד הרוחני.כך שהאלוהים נוכח בכל כל הזמן ,כי הרי הוא מעיבר לזמן ולמרחב ,וכללים אלו לא חלים עליו.ויחד עים זאת הוא ממשי.ומיתגלה בשימחה למי שמבקש להתחבר.האלוהים הוא הרבה יותר קרוב מימה שחושבים.הוא מסביבנו ובתוכנו.האלוהים הוא המודעות היצירתית הגבוהה ביותר.אנרגיית ריפוי וחמלה ואהבה ללא תנאי לכול.אור ושפע.אים ניתמקד בשפע וב"יש" ,בכאן וברגע הזה , בימקום בחוסר ו"באין" אלוהים והמלאכים יתגלו לפנינו.אנו מפספסים אותם ואת המסרים שלהם.כי אנו לא מתמקדים בכאן וביש ולא שלמים עים עצמנו בעולם החומרי.ברגע שניהיה ממוקדים פנימה ולא ניתפזר מידי בהפרעות של "המיינד".נימצא איזון נימצא שקט יהיה מקום לאלוהים להתגלות.הבעיה שלא תמיד אנכנו מאפשרים לאלוהים להתגלות לנו בחיים היום יומיים.ואלוהים מכבד את הרצון שלנו.

    • גוּנָאוַתַר דָאס:

      מירי שלום. תודה על התייחסותך המפורטת למאמר. עברתי בעיון על הערותיך, ועד לקטע ש"אין זמן ומרחב במימד הרוחני" הסכמתי לדבריך. מכל מקום, לא ברור לי למה אין זמן ומרחב במימד הרוחני. האם את מנסה להגדיר את אלוהים כ"מודעות נעלה" ולשלול ממנו זמן ומרחב, כך שכל אדם יכול להגיע למודעות זאת ולהפוך לאלוהים?
      מצד אחד את מתייחסת לאלוהים כמישהו שברא את האדם בצלמו ובדמותו. מכך נובע, לדבריך, שיש לו דמות. אם כן, דמות קיימת במרחב.
      אם אין זמן ומרחב בעולם הרוחני, כיצד אלוהים, הנמצא במימד הרוחני, ולכן מעבר לזמן ומרחב, יכול לברוא את המרחב החומרי, הנתון לזמן ומרחב? כיצד הוא מושא לאהבה? חייבת להיות איזה קורלציה. עושה רושם שהקורלציה שאת עושה תלויה בתודעה שלך ולא במציאות. ה"טריק" הוא שבמקום להתרכז ב"אין" האלוהי, את מתרכזת ב"יש" – בתודעה שלך, שלטענתך היא מעבר לזמן ומרחב, וכך את חווה את אלוהים כמודעות היצירתית הגבוהה ביותר, כאנרגיית ריפוי, וחמלה ואהבה ללא תנאי לכול. במילים אחרות, מבחינתך אין ממש אלוהים כישות נפרדת; אלוהים, לפי תיאוריך, זה מצב תודעה עליון של מי שהתעלה מעל מגבלות החומר בתוקף תרגולו. ראשית כל, תיאור זה של אלוהים נשלל ע"י כל כתבי הקודש. שנית, ראיתי הרבה אנשים שמדברים על אנרגיה קוסמית כזאת ומנסים למכור תודעה קוסמית שכזאת, ראיתי הרבה אנשים שקונים את דבריהם והולכים בשקיקה אחריהם בתקווה להשיג תודעה קוסמית שכזו, אך מעולם לא ראיתי ושמעתי על אדם שהתעלה למצב זה.
      על-פי כתבי הקודש כולם, אלוהים הוא מושא האהבה העליון. לכן חייב שהוא יהיה מישהו בתוך זמן וחלל. אחרת לא ייתכן קשר של אהבה אליו (אהבה לאנרגיות של "אלוהים" אינה אהבה לאלוהים, אלא צורה אחרת של אהבה עצמית, אגואיסטית). מכל מקום, כתבי היוֹגַה מלמדים שאלוהים הוא אדון הזמן ואדון החלל. במציאות שלנו אנו כפופים לזמן, אך במציאות האלוהית הזמן כפוף לאלוהים. במציאות שלנו אנחנו מוגבלים למרחב, אך במציאות האלוהית המרחב, או החלל, כפוף לאל. לכן, אכן, הוא אחד אך יכול להיות בכל מקום ובכל זמן בו זמנית. למרות שיש לו דמות, דמותו לא מוגבלת למרחב וזמן.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר