יום הולדת לקרישנה

יום הולדת לקרישנהאתמול, לפני למעלה מחמשת אלפים שנה, הופיע קרישנה בעולמנו. מנקודת מבט ארצית, קרישנה נראה כמונו, כאדם, בעל יופי וחן אינסופיים, אך עדיין מוגבל לדמות ותארים מסוימים.

מכל מקום, הספרות הוֵדית, הספרות ההודית העתיקה, נחרצת לתאר אותו כבעל דמות לא מוגבלת ותארים לא מוגבלים. היא מתארת אותו כסיבת הסיבות, כמקור לכול שלו אין מקור.

איך להבין שסיבת הסיבות מופיעה כמוגבלת, אך הכתבים מתארים אותה כלא מוגבלת? הידע אודות האלוהות נמצא בספרים כמו הבהגווד גיטה. כדי להבין אותה יש להעמיק וללמוד בספר זה תחת הדרכת מורה מוסמך, ואז האמת אודות קרישנה, אישיות אלוה העליון, הופכת להיות נגישה והגיונית.

הסיפור של אלוהים מתחיל באחדותו – הוא אחד שאין שני לו. לא רק שאין שני לו, גם אין דבר מלבדו. לכן אין לו גבולות. אולם אחד עליון זה הוא לא רק משהו, הוא בראש ובראשונה מישהו – בעל אישיות. לא יתכן לתאר אותו כמשהו, בשעה שאנחנו נבענו ממנו, או נבראנו בידו. קרני השמש הן בעלי חום ואור. לפי זה, הגיוני שהשמש, המקור לקרני השמש, היא בעלת חום ואור. אנחנו בעלי צורה מוגבלת. האם גם המקור שלנו, סיבת הסיבות, הוא בעל צורה מוגבלת כמונו? לא בהכרח. הספרות הוֵדית מתארת אותו כשלם ומושלם. למרות היותו בעל דמות, הספרות הוֵדית מתארת שדמותו לא כשלנו. הדמות שלנו מוגבלת לזמן וחלל, אך הוא המקור לזמן וחלל ושולט עליהם. לכן הוא ניחן ביכולת להיות בכל זמן ובכל מקום בו זמנית ובכל דמות. הוא מופיע בדמויות אינספור, בו זמנית, ועדיין נשאר באחדותו. קצת מסובך, אך למי שלומד זאת באופן מסודר, הדברים מסתדרים יפה.

מכל מקום, לאחד העליון, שהוא בראש ובראשונה מישהו, בעל אישיות, יש רצון, מניע – להיות מאושר. כיצד להיות מאושר? באמצעות יחסים, באמצעות אהבה. לצורך זה הוא מרחיב עצמו לרבים, ממש כמו אבא ואמא שמביאים מתוכם ילדים, כדי להרחיב את מעגל העונג שלהם. וכיצד הוא מתענג עם יציריו? באמצעות משחקי אהבה. לצורך משחק האהבה, אלוהים כל יכול מופיע כמוגבל, או מופיע בדמות מוגבלת התואמת את מושא האהבה, וכך הוא יכול להתענג עם בניו ובנותיו ממש כמו אבא שיורד לגובה העיניים של ילדיו, ומשחק איתם להנאתו והנאתם. כדי שהנאתו תהיה אוטנטית לחלוטין, הוא יכול לעיתים להשכיח מילדיו, ממושאי אהבתו, את היותו אלוהים, גם להשכיח ממנו את היותו אלוהים. באופן זה נוצרים יחסים שמשוללים הוד ויראה, וכך מתאפשרים יחסים המלאים באהבה ומתיקות. יחסים כאלה עם בניו ובנותיו מספקים את האל, והוא חש שהוא מגשים את עצמו.

לפני למעלה מחמשת אלפים שנה קרישנה, אלוהים, הפך לבן של וַסוּדֵוַה ודֵוַקִי. בחייהם הקודמים הם היו נסיך ונסיכה שהתפללו לבן כמותו; הם עסקו בסיגופים קשים כדי לזכות בו כבן. קרישנה נעתר לתפילותיהם, והופיע בלידתם הבאה כבנם. ראשית הוא הופיע לפניהם בדמות בעלת ארבע ידיים, לבושה בהדר, נסוכה בבשמים, ענודה בזרים ומפיצה אור נגוהות. הוא אמר להם שהוא מופיע בדמותו הרוחנית הזו כדי להסיר כל ספק מליבם שהוא מגשים את משאלתם מחייהם הקודמים. אחר, לבקשת הוריו, הוא הפך לילד דמוי אנוש בעל 2 ידיים. מכאן והלאה מתחיל סיפור הופעתו על פני כדור הארץ. במהלך שהותו על פני כדור הארץ הוא ביצע מעשים על אנושיים, אך הדבקים בו מעלים על נס לא את מעשיו העל אנושיים, אלא דווקא את הפן בו הוא כפוף לאהבה שלהם. זו מבחינתם מעלתו הגדולה ביותר של אלוהים – אלוהים עליון, שהכול כפוף לו ונובע ממנו, חפץ לטעום את אהבתם של משרתיו המסורים והופך כפוף לאהבתם, ממש כמו שבבהגווד גיטה קרישנה הפך להיות רכבו של אַרְגוּנַה בשדה הקרב, ובדרך זו הגשים את אהבתו למשרתו היקר.

קרישנה מופיע עלי אדמות כדי לעודד את דבקיו ולהזמין אותם למשכנו הנצחי. הוא מופיע בכל יום של בְּרָאהְמָא (היצור הנברא הראשון) על פני כדור הארץ. הוא שוהה כ-125 שנה ביקום זה, ונע ליקום הבא וליקום הבא, עד שמשלים את המעגל וחוזר, ביום הבא של בְּרָאהְמָא, אל כדור הארץ ביקום זה. כל יממה של בְּרָאהְמָא אורכת 8,460,000,000 שנה. למרות שהוא מופיע כל הזמן ביקומים השונים כדי לבקר ולעודד את אינספור דבקיו, בו זמנית הוא שוהה בכוכבו העליון, קרישנה לוקַה, לשם הוא מזמין את כל אלה שעייפו ממאבק הקיום האינסופי שבעולם החומרי ורוצים להיות בחברתו – לשיר, לרקוד ולשחק איתו לעד, במגוון אינסופי של יחסי אהבה טהורים ועלילות מתוקות.



מאמרים נוספים מאת גוּנָאוַתַר דָאס

מורה לבהקטי יוגה ולפילוסופיה של היוגה.

כתיבת תגובה

Bookmark and Share
וידאו
מהי מטרת החיים?
שיחה על הצורך הבסיסי של כל בני האדם - לאהוב ולהיות אהוב
עולם מעבר לשמים
קליפ תמונות מוורינדאוון - הודו, המלווה בשירו של מייקל קסידי
פרות שמחות
ארגון "הגנה על פרות" בהודו דואג לפרות ושוורים פצועים בדרך מיוחדת במינה
הרשמה לניוזלטר